Díly motoru
Značky
KTM SX 125/150 2007-2015, SX 250 2017-2022, SXF 250 2006-2022, SXF 350 2011-2022, SXF 450 2013-2022, EXC 125 1998-2016, EXC 250/300 2017-2023, EXC-F 250 2007-2023, EXC-F 350 2012-2023, EXC-F 450 2008-2023, EXC-F 500 2012-2023. Husqvarna TC 125 2014-2015, TC 250 2017-2022, FC 250/350/450 2014-2022, TE 125 2014-2016, TE 250/300 2017-2023, FE 250/350/450/501 2014-2023. GASGAS MC 250 2022-2023, MCF 250/350/450 2021-2023, EC 250/300 2021-2023, ECF 250/350 2021-2023
Modely TPI KTM EXC 250/300 2018-2019, Husqvarna TE 250/300 2018-2019
Když čtete tyto řádky, v levé části vašeho těla tluče váš motor. Srdce za rok udeří více jak 36 milionkrát. Mužské srdce obvykle váží 350 gramů, ženské pak 300 gramů. Srdce modré velryby pak až 180 kilogramů. Bez srdce se žít nedá. Bez motoru motorka nejede, protože jejím „srdcem“ je právě motor. Jasně, zní to jednoduše, ale motor zase tak jednoduchý není.
V současné době se vyrábějí mašiny hlavně ve dvou motorových provedeních. Jednak jde o takzvané dvoudobé motory, které jsou pro svou jednoduchost a nízkým výrobním nákladům oblíbené hlavně u menších motorek, skútrů nebo mopedů. Dvoudobý motor frčí na principu: sání, komprese, expanze a výfuk. Jeho výhodou ale je to, že se dva děje z tohoto schématu dějí najednou. Zdánlivě jsou „dvoudobáče“ svižnější u startu, ale dlouhodobě náchylnější na opotřebování a navíc, strašně „žerou“. Je to stejné, jako kdyby si k tobě u oběda sednul další člověk a začal ti jíst tvůj vlastní oběd. Ano, záleží na tom, jestli to bude půvabná blondýnka nebo zpocený bezdomovec.
Druhým rozšířeným typem motorů jsou motory čtyřdobé. Mají menší spotřebu i hlučnost, jsou klidnější a udrží si výkon i při nízkých otáčkách. Jejich nevýhodou je větší hmotnost a složitější konstrukční provedení. Jenže tak to prostě je. Jste vy sami štíhlí z papíru? Možná máte nějaká kila navíc, možná máte složité myšlení a nikdo kromě vás a vašeho stroje vám nerozumí, ale to přece neznamená, že jste špatným řidičem motorky. Naopak, taková složitost nebo kila navíc se můžou někdy hodit.
Ať už pro své moto únikové cesty využíváte služeb klasických silničních motorek nebo skútrů, chopperů nebo mašin enduro, motor prostě musíte hlídat a pečovat o něj. Nezapomeňte, je to srdce vašeho stroje. A srdce je jen jedno. Musí pořádně bít. Pravidelně a spolehlivě. Na Dypree vyberte součásti motoru, které potřebujete vyměnit. A pak dejte svému srdci nový impulz. Ta jízda za to bude určitě stát.