Jak správně vybrat výfuk na motorku

Výfukový systém motocyklu může nezasvěcenému člověku přijít jen jako pouhá továrna na hluk. Výfukovým svodům a koncovkám se často nevěnuje taková pozornost, kterou si zaslouží. Výfuk totiž není pouhým zdrojem řevu, nýbrž je nedílnou a neméně důležitou součástí celého pohonného ústrojí.

motocross_vyfuky

zdroj: Pixabay.com

Parametry výfuku

Hned pro začátek si ujasněme, že výfukový systém se opravdu nejvíce podílí na zvukovém projevu motocyklu. Své o tom ví vášniví mladí začátečníci, kteří na svých silničních homologovaných stopětadvacítkách mění koncovky, demontují tlumiče z výfuků nebo jejich koncovka vypadá jako po palbě z kulometu, aby se alespoň zvukově přiblížili jejich větším sourozencům. Díky většímu hluku se pak může zdát, že jejich motocykl jede lépe a že svými úpravami dali průchod nejen své kreativitě, ale i spalinám z motoru. Bohužel pro většinu případů je to pouze subjektivní pocit způsobený právě zvýšeným hlukem a charakterističtějším projevem motoru. Při takových neodborných úpravách většinou naopak dochází ke ztrátám výkonu.

Hmotnost výfuku

Výfukový systém totiž není pouhý kus trubky vedoucí od motoru k zadnímu blatníku. Výfukové svody a i koncovka výfuku se podílí na dvou výkonových aspektech motocyklu. Prvním a tím možná více zřejmým je jeho váha. Výrobci motocyklů výfuky vyrábějí tak, aby materiály byly lehko dostupné, ale především aby výroba nebyla časově náročná. Proto převládá jednoduchost výroby nad precizností jednotlivých částí a zpracováním zohledňující váhu. Originální výfuky, dodávané s motocyklem z výroby, jsou zpravidla o něco málo těžší, jelikož při výrobě je důležitá jednoduchost zpracování jednotlivých částí. Tzv. „aftermarket“ výfuky, jako například DEP Pipes, které jsou vyrobeny s mnohem větším důrazem na výkonové parametry místo ceny, tak dosahují lepších vlastností. Tyto výfukové systémy jsou ručně vyráběny a dovedeny v dokonalosti tak, aby ve výsledku docílili jak dobré odolnosti, ale i snížení hmotnosti celého výfukového systému.

Vliv na výkon

Druhým a mnohem více důležitým výkonovým aspektem výfukového systému je jeho výkon. Jak jsme si již řekli, výfuk není jen o hluku. Výfuk je podobně důležitou součástí motoru jako sání a podílí se na výsledném výkonu motoru. Stavba výfuku ovlivňuje výkonovou křivku motoru, jelikož se výfuk podílí na tom, jak dobře je zajištěn průchod směsi do spalovací komory. Na první pohled tak může neznalému člověku připadat, že nejvíce výkonu bude dosaženo s nulovou restrikcí od samotného výfuku. Kdo ale někdy zkoušel jet na motocyklu bez výfuku, zjistí že to není ideální řešení nejen kvůli hluku.

Vypůjčme si ukázku od automobilových závodních motorů. Pokud jste někdy viděli alespoň šestiválcový motor z blízka, určitě jste si všimli zamotaného systému svodů, který se na první pohled může zdát chaotický. Jeho spletitý tvar má ale jediný důvod – získat z motoru co největší výkon. Složitost výfukových svodů se zvyšuje s počtem válců, což u offroadových motocyklů není naštěstí potřeba řešit. U těch není ani prostor pro taková řešení, proto se výrobci zaměřují především na tvar a průměry, délky, ohyby atd. Ty totiž ovlivňují to, jak je zacházeno se směsí ve spalovací komoře. Není potřeba zabřednou do hlubokých detailů pro pochopení vlivu výfuku na výkon a jeho funkci vzhledem k motoru. Zjednodušeně řečeno – výfuk nepotřebuje být co nejvíce „průchodný“ nebo propustný, ale musí také vytvářet určitý odpor. Díky tomu se maximalizuje efektivnost spalování, která přímo ovlivňuje výkon motocyklu.

Vyladěný na maximum

U motocyklových výfuků s ohledem na prostor mohou výrobci nejvíce manipulovat se svody a koleny a s provedením koncovky. Kolena a jejich provedení ovlivňují nejvíce dvoudobé motory. Jejich charakteristický „nafouklý“ vzhled pomáhá podtlakem nasát co nejvíce směsi do motoru a následným přetlakem zabránit směsi proniknout až do výfuku. Dvoutaktní vypouklé koleno se v angličtině nazývá „expansion chamber“, což lze přeložit jako „expanzní komora“. Její účel je jasný – vytvořit prostor pro expanzi spalin.

motocross_clanek_vyfuky

zdroj: Pixabay.com

Výfuky DEP Pipes z těchto fyzikálních vlastností výfukových plynů těží maximum. Dlouhodobým výzkumem a měřením tak tyto výfuky dosahují měřitelně lepších vlastností oproti originálním výfukům. Díky tomu zvyšují výkon, především ve vyšších otáčkách, viz. například graf z měření výkonu na KTM SX65.

Nejlepšího výsledku je pochopitelně dosaženo, spárují-li se komponenty od stejného výrobce. V takovém případě je zvýšení výkonu zaručeno, jelikož celá sestava svodů i koncovky byla vyvinuta společně pro dosažení toho nejoptimálnějšího výkonu.

U koncovek je oproti svodům menší prostor pro „ladění“ výkonové křivky. Hlavním účelem koncovek je snížení nepříjemného hluku za pomocí tlumiče, který se v koncovce nachází. Výrobci tak tlumiče produkují tak, aby zajistili co nejmenší hmotnost a výfukové plyny měly co nejmenší restrikce při cestě ze svodů, ale naopak aby udrželi snesitelnou hladinu hlučnosti, která je pochopitelně pro silniční použití častokrát přísně regulována a výfuky musí disponovat příslušnou homologací.