Jak na čištění a údržbu motocyklu

Láska k vysněné mašině je základ, ale ne jediný. Důležitá je také pravidelná údržba některých komponent, která zajistí nejen bezpečnou jízdu, ale také prodlouží životnost motocyklu. Proto se vyplatí investovat nejen do kvalitních čisticích prostředků, ale také do spotřebního materiálu a dalšího příslušenství. Veškerý čas a péče se vám vrátí. Správná údržba dokáže předejít drahým opravám a nečekaným překvapením v podobě technických problémů během jízdy.

Pravidelné mytí a čištění

Pravidelné mytí je základem před dalšími kroky. Než se pustíte do výměny oleje nebo vzduchového filtru, měla by být motorka dokonale čistá, aby se špína nedostala do nežádoucích míst.

Především zvolte vhodnou kosmetiku. Na té se nevyplatí šetřit. Čím kvalitnější produkt zvolíte, tím méně budete mít práce.

Motorku čistěte vždy za mokra, nikdy ne suchou houbou, abyste nepoškodili lak a jemnější komponenty. Použít můžete zahradní hadici nebo vysokotlaký čistič, ale zde dejte pozor na nastavení tlaku, aby nebyl příliš silný a nepoškodil citlivější části, jako jsou prachovky tlumičů, přepákování a chladiče. U cestovních endur se bez vapky téměř neobejdete. Gumové součásti by se mohly poškodit a ložiska v přepákování mohou reznout. Dobré je také nejprve utěsnit výfuk a demontovat starý vzduchový filtr, který nahradíte mycím krytem, abyste lépe vyčistili okolí airboxu. Teprve až jsou ty největší nečistoty pryč, vezměte do ruky houbu a čisticí prostředky.

Jakmile je vše dokonale čisté, použijte na závěr vhodný přípravek určený pro péči po umytí, který vytvoří ochranný filtr.

moto_udrzba

Konzervace důležitých částí

Začneme řetězem. Ten byste měli promazat po každém mytí nebo větším dešti, případně po několika stech najetých kilometrech. Řetězy se u různých typů motorek liší, proto je potřeba zvolit vhodný přípravek. Například u silničních motorek se setkáme zpravidla s těsněnými řetězy, které mají mezi články pryžový o-kroužek. U MX nebo enduro je to většinou bezkroužkový řetěz kvůli minimálnímu odporu. Na ten je potřeba použít mazivo pro off-road podmínky.

Zkontrolujte také jeho dopnutí. U endur by to mělo být přibližně 55 mm vůle, u silničních motorek polovina.

V dalším kroku ošetřete ložiska podvozkových částí (například v kolech, v krku řízení a podobně). U endur je namáhanou částí přepákování neboli uložení zadního tlumiče, které je vhodné ošetřit ložiskovou vazelínou. Konzervujeme také pohyblivé části, jako jsou čepy stupaček a hlavního a bočního stojanu. Bodweny ani lanka nemažte – mohli byste narušit teflonovou vrstvu a mastný povrch by chytal prach.

Mastné nesmí být ani brzdy. Čističem brzd odmastěte povrch kotouče i destiček.

Na závěr vyčistěte pístnice tlumičů silikonovým olejem. Pokud máte choppera nebo jinou krásku s koženými prvky, použijte také vhodný přípravek na kůži.

Výměna a doplnění kapalin

Důležitou součástí je také olejová náplň do motoru a chladicí kapalina. Interval výměny, správné množství a konkrétní typ se odvíjí od konkrétního stroje.

U paliva je důležité tzv. oktanové číslo. Většina benzínových stanic nabízí Natural 95, obsahující biosložky, které na sebe vážou vodu a znečišťují motor. Vhodnější je zvolit prémiové palivo s vyšším oktanovým číslem, které má lepší složení a neobsahuje bioložky. Při použití Natural 95 je vhodné přidat do nádrže aditiva, která čistí palivové ústrojí a odstraňují karbon a usazeniny. Pro dvoudobé motory pracující se směsí benzinu a motorového oleje je potřeba doplnit také vhodný motorový olej.

U čtyřtaktních motocyklů je potřeba vyměnit motorový olej spolu s filtrem. U dvoutaktních strojů je olej součástí benzinu, takže se mění pouze převodový olej. S výběrem vhodného oleje vám poradí náš článek Moto olej aneb jaký vlastně potřebuji?

Chladicí kapalinu byste měli měnit přibližně každé dva roky. Je však potřeba pravidelně kontrolovat hladinu kapaliny. Při odšroubování nalévací zátky chladiče musí být vrchní lamely uvnitř ponořeny. Chladič by měl být vždy studený, jinak byste se mohli opařit. Při výměně povolte vypouštěcí šroub nebo najděte nejnižší bod systému a odpojte hadici. Kapalinu vypusťte a doplňte novou.

Každé dva roky byste měli vyměnit také brzdovou kapalinu.

Výměna filtrů

Kromě olejového filtru, o kterém jsme se již zmínili, je potřeba měnit pravidelně také vzduchový filtr. Ten se stará o přísun vzduchu pro vytvoření zápalné směsi. Zároveň zabraňuje vniknutí nečistot do sání.

Na trhu je k dostání papírový a molitanový filtr. První typ najdete u většiny silničních motorek. Papírová vložka je umístěna v airboxu. S molitanovou verzí napuštěnou olejem se můžete setkat spíše u motokrosových motorek. U terénních motorek se počítá s údržbou po každém tréninku a filtr lze vyprat.

Zapalovací svíčky, akumulátor a pneumatiky

Interval výměny svíček zjistíte v manuálu k dané motorce. Většinou se uvádí kolem 24 tisíc najetých kilometrů.

Během zimy je potřeba akumulátor alespoň párkrát nabít. I během sezony by však měl být dobíjen naplno. V opačném případě začne jeho kapacita nenávratně klesat.

I pneumatiky je potřeba pravidelně měnit. Vhodný moment k výměně vám pomůže určit hned několik signálů. Například podle zákona by měl mít dezén hloubku alespoň 1,6 mm. Dalším signálem může být mechanické poškození, vyjetá rovná ploška nebo stáří. Často se doporučuje měnit pneumatiky alespoň každé 4 roky, ale většinou to nelze takto zobecnit - u profi jezdců se pneumatiky mění i po každém závodě. Záleží na typu motorky a stylu jízdy. Také pravidelně kontrolujte tlak, který závisí na konkrétním typu motocyklu.

Každá motorka potřebuje svou specifickou údržbu s ohledem na typ, ale především její využití. Tohle vše jsou jen základní informace, od kterých se můžete do začátku odrazit. S postupem času, jak se budete se svým strojem sžívat, budete zjišťovat také jeho potřeby. A to je na tom to krásné.

udrzba_motorky