Jak vybrat helmu na motorku

Přilba je neopomenutelnou součástí výbavy každého jezdce. Jedná se o ten nejdůležitější prvek zajišťující vaši bezpečnost, takže byste ji měli vybírat a kupovat s maximální pečlivostí. V následujícím článku vás provedeme základními parametry, které s výběrem helmy souvisí. Podíváme se, jaký vybrat typ a jakou zvolit velikost. Abyste vždy dojeli v pořádku.

Rozdělení podle typu helmy

helma_holkaVýběr helmy by měl vždy podléhat výběru motorky. To znamená, že si dáte na hlavu takovou helmu, která bude sedět k typu stroje a od něj se odvíjejícího stylu jízdy. Jinak řečeno, otevřenou helmu si na supersport nepořídíte, protože by nebyla vůbec pohodlná. Také většinou nepotkáte člověka na chopperu s uzavřenou helmou na supersport.

Integrální helma

Nejrozšířenější model. Hodí se totiž na většinu strojů, ať už máte skútr či cestovní motorku. Na rozdíl od otevřených verzí chrání celý obličej a navíc jsou komfortní a hygienické díky odnímatelné vnitřní části, kterou lze snadno vyjmout a vyprat. Navíc jsou helmy vybaveny mnoha otvory pro přirozenou cirkulaci vzduchu a odvádění vlhkosti. U cestovních verzí se můžete setkat také s přípravou pro interim či se sluneční clonou. Sportovnější verze pak dbají na lehkost a aerodynamiku. Také mají zvýšenou bezpečnost konstrukce.

Otevřená helma

Ta se hodí především pro nízkou rychlost. Pokud se pohybujete pomalu městem na skútru, nepotřebujete uzavřenou helmu. Helma však nechrání spodní část obličeje a i ve městě se lze vybourat stejně jako kdekoli jinde. Tohle je už na uvážení každého z vás. Většina modelů je vybavena integrovaným hledím, případně sluneční clonou. Další variantou jsou zcela otevřené helmy, ke kterým je vhodné pořídit si brýle. Ty často volí zejména majitelé již zmíněných chopperů, z velké části kvůli stylu.

Vyklápěcí helma

V poslední době oblíbená volba majitelů cestovních motorek. Jedná se o kombinaci integrální a otevřené přilby, čímž vznikla vyklápěcí verze. Helma je však složitější co do provedení konstrukce a kvůli členění méně bezpečná.

Motocrossové helmy a enduro

Tady můžeme kategorii dále rozdělit na vyloženě závodní přilby a ty pro enduro, které potkáte v běžném provozu. Endurové helmy nazývané dual sport mají podobnou konstrukci těm integrálním. Navíc mají clonu proti blátu do terénu a další podobné vychytávky. Také mají výklopné hledí. Helmy určené na motocross je potřeba doplnit o brýle.

Rozdělení podle typu materiálu

Od materiálu se odvíjí nejen bezpečnost helmy ale také cenová hladina, v které se budete pohybovat.

Polykarbonát

Základním stavebním kamene je plast. K tomu je přidána nejrůznější příměs pro dosažení lepších vlastností. Směs je vstřikována do formy, z které vznikne jedna skořepina. Oproti tomu z termoplastu vznikají skořepiny dvě. Ty se následně spojí. Výsledná odolnost je však menší.

Termoplast

V tomhle případě je skořepina vyrobena z plastového granulátu. Výroba je jednoduchá, takže i cena se pohybuje většinou poměrně nízko. Helmy z termoplastu však mají nižší bezpečnost a vyšší hmotnost. Tím pádem po nich sáhnou většinou majitelé skútrů a dalších pomalejších strojů. Setkat se můžete s dvěma typy termoplastu:

  • ABS - nejrozšířenější termoplast, menší odolnost oproti polykarbonátu
  • SRS - termoplast s příměsí vláken zvyšujících odolnost a pružnost

Kompozit

K výrobě jsou zde použita skelná, karbonová či kevlarová vlákna a často je to jejich kombinace. Kombinace kevlaru a karbonu je zpravidla dražší. U levnějších variant se setkáme s kombinací levnějšího skelného vlákna s jedním ze dvou jmenovaných. Výhodou těchto materiálů je vysoká odolnost, tedy i bezpečnost. Kompozitní vlákna jsou schopna při nárazu energii rovnoměrně rozptýlit; oproti tomu polykarbonát energii nárazu spíše odrazí.

Karbon neboli uhlíková vlákna najdete převážně u závodních kousků. Helmy z něj vyrobené jsou pevné a lehké. Materiál však není příliš pružný a snadno se láme.

EPS

Součástí všech helem je také tzv. EPS neboli pěnový polystyren, který je v jedné nebo více vrstvách.

motocross_helma

zdroj: Pixabay.com

Bezpečnost především

Ať už zvolíte jakoukoli variantu, nepočítejte s tím, že pokud zůstanete bez nehody, budete mít helmu na doživotí. Většina modelů má dnes UV ochranu, ale i tak dochází při vystavení slunci k určitým změnám ve vlastnostech materiálu. Proto je vhodné měnit i netknutou helmu po 3-4 letech.

Výběr vhodné velikosti

Abyste zjistili správnou velikost helmy, vezměte krejčovský metr a změřte si obvod hlavy lehce nad ušima. Stejně jako u oblečení platí, že co výrobce, to jiná tabulka velikostí. Někdy vám bude sedět S, jindy M. Proto se vždy podívejte na parametry konkrétního výrobku, než si helmu objednáte.

Vždy však platí:

  • helma by měla jít nasadit s lehkým odporem
  • helma by měla obepínat celou hlavu, ale neměla by tlačit
  • v helmě byste měli chvíli vydržet, nesundávejte ji po pár vteřinách
  • helma by se neměla při pohybu hlavou přetáčet
  • z každé helmy uvidíte jinak – porovnejte si více modelů

Řada příslušenství a vychytávek

Některé helmy jsou v základu vybaveny mnoha doplňky nebo si je můžete dokoupit či vyměnit. Patří mezi ně například hledí, které může být z čirého plexi nebo zabarvené či zrcadlové. Tzv. PinLock neboli ochrana proti mlžení je plastová folie, kterou lze připevnit na původní plexi, které na to však musí být uzpůsobeno. Dražší helmy koupíte už s touto vychytávkou. Pod názvem antiscratch najdete úpravu proti poškrábání.

Další výbavou mohou být brýle, interkom či ventilace, která je v základu helmy.

Vychytávka na závěr

Abyste si zpestřili jízdu a zvýšili své pohodlí, vyplatí se zvážit pořízení vaku na vodu, z kterého můžete pít i za jízdy. Stačí si k němu pořídit sadu k picímu vaku na helmu a vyrazit. Už vás nepřekvapí žízeň během horkých letních dnů nebo na dlouhých úsecích dálnice, kde se nedá pohodlně zastavit.

A teď hurá za bezpečnou jízdou.