Jak začít s motokrosem

Adrenalin a velká fyzická náročnost, i takhle by se dal motokros zjednodušeně popsat. Tento sport nadchne kde koho, ale pokud mu propadnete, už není cesty zpět. Motokros je zkrátka láska na celý život. Co vše ale za tímto bláznivým sportem stojí? Motokros není jen o bezhlavé jízdě terénem. Musíte obětovat hodně svého volného času, financí, a navíc vás to ještě bude stát spoustu modřin a námahy. Za ten nenahraditelný pocit euforie z rychlé jízdy a závodění to ale stojí. Víme, že začátky jsou krušné a v motokrosu obzvlášť. Co vše byste proto měli vědět, pokud s motokrosem začínáte? Na tom vám rádi odpovíme v našem článku.

Sport plný adrenalinu a nadšení

Vůně benzínu, zvuk burácejícího motoru… Motokros je pravým adrenalinovým zážitkem, jenž nelze jen tak ničím nahradit. Drsný terén motokrosových drah je určen pro opravdové nadšence, kteří si chtějí užít divokou jízdu plnou napětí a nebezpečí. Tento sport už dávno není jen výsadou mužů, stále častěji se na tratích objevují i ženy. Stejně jako nezáleží na pohlaví, není problém ani váš věk. S motokrosem můžete začít kdykoliv. Nesejde na tom, zda se učíte zlomky nebo jste teprve dostali svoji první občanku anebo už máte za sebou nějaké ty roky. Nejdůležitější je mít dostatek trpělivosti a nevzdávat se. Motokros vám možná napumpuje adrenalin do žil, ale sebere vám také mnoho času, a hlavně si z prvních jízd odnesete nespočet modřin. Začátky jsou ale vždy těžké, a pokud si chcete užít spoustu legrace a radovat se z úspěchů, musíte trénovat. Motokros musí být především zábava, a pokud nejezdíte pro radost, vaše cesta nikam nevede. A to je třeba si uvědomit, než do tohoto sportu vrhnete.

Než s motokrosem vůbec začnete, je dobré se poohlédnout po tratích v okolí. Než na ni však vyrazíte, je vhodné si zkusit jízdu v terénu nanečisto. Vyzkoušejte si postoj, start, udělejte si pár jednoduchých zatáček… Než se ale pustíte do jízdy naplno, zvažte, zda by se vám nehodila profesionální pomoc. Mít v začátcích někoho, kdo vám pomůže a poradí je k nezaplacení. Především se tak vyvarujete špatných návyků, které se později horko těžko odbourávají, a navíc pochytíte spoustu triků, které vás mohou posunout dál. Nepočítejte s tím, že za pár týdnů z vás bude profík, který bude získávat zlato všude, kam přijede. Dobrého jezdce z vás neudělá ani vynikající vybavení, ale pravidelný trénink.

Pracujte na své fyzické kondici

Láska k motokrosu vám ale nestačí a bez fyzičky to zkrátka nepůjde. Při motokrosu jsou namáhány všechny části těla, a proto byste měli poctivě pracovat nejen na udržení, ale hlavně zlepšení vaší fyzické kondice. Je třeba si uvědomit, že většinu času stojíte ve stupačkách a tělo nakláníte nad řídítka. A to je zkrátka velká dřina. Pokud nejste v dobrém stavu, může pro vás být náročné až nemožné udržet velkou a silnou motokrosovou motorku. Zaměřte se proto na silová i uvolňovací cvičení hlavních svalových partií jako je břicho, záda a končetiny. Takové ztuhlé ruce vás dokáží při jízdě řádně potrápit. Dlouhodobým posilováním zvýšíte nejen svoji fyzickou sílu a obratnost, ale také snižujete potenciál zranění, které vznikají vlivem otřesů při jízdě v terénu. Abyste mohli usednout na káru a cítili se v sedle jistě, nemusíte se před každým tréninkem mořit jen ve fitku s činkami. Rozpohybujte celé své tělo, vyrazte si třeba zaběhat, na kolo, v zimě na běžky… fantazii se meze nekladou. Udělejte si ze sportu zábavu, vaše psychika vám za to při závodech poděkuje. Věřte, že všechna ta námaha stojí za to. Dobrou fyzičku snadno zúročíte na trati a posunete tím svoje jezdecké kvality zase o úroveň výše.

Základní vybavení na motokros

Než se rozhodnete začít s motokrosem, je třeba si uvědomit, co vše tento sport obnáší a co vše by se vaší výbavě nemělo zaručeně scházet. Ať už se jedná o kvalitní káru, pneumatiky, náhradní díly nebo ochranné prvky, je důležité mít přehled.

Bez kvalitního motocyklu to nepůjde

Dobrý motocykl a kvalitní motokrosové pneumatiky jsou naprostým základem.

Stejně jako když si vybíráte auto nebo počítač, měli byste si ujasnit, co od stroje očekáváte. Do terénu si prakticky můžete vybrat krosku anebo enduro motorku. Zatím co endura jsou měkčí a výkonově jemnější, tak motokrosy jsou tvrdé a ostré. Rozdílů je zde ale samozřejmě mnohem více, ať už se bavíme o vybavení, hmotnosti, kvalitě podvozku nebo třeba velikosti nádrže. U motorek toho ale řešíte mnohem více, nejčastější otázkou je, zda zvolit dvoutakt nebo čtyřtakt. Zjednodušeně řečeno, každý začínající nadšenec jedné stopy si musí ujasnit, co je pro něj to správné a co mu bude vyhovovat. Rozhodně se nestyďte si do začátku koupit slabší stroj. Až se na něm vše naučíte a využijete tak naplno jeho potenciál, můžete jít zase o level výše. Jak se říká, motorka by měla odrážet úroveň vašich zkušeností, a proto by měla růst postupně s vámi.

Nabízíme vám stručný výčet kladů a záporů endura a krosky.

Enduro motorky

Motokrosy

měkčí podvozek

tvrdší podvozek

jemnější z hlediska výkonu

po výkonové stránce ostré

musí splňovat předpisy pro silniční provoz,
tj. má světla a SPZ

vhodné výlučně na uzavřené tratě, proto je zapotřebí motorku na trať dopravit

váhově těžší

váhově lehčí 

větší objem nádrže

menší objem nádrže

více kvaltů

pouze čtyři kvalty

 zdroj: Vlastní zpracování

Zapřemýšlejte také nad pneumatikami. Správný výběr ovlivní nejen váš sportovní výkon, ale i vaše bezpečí. Kvalitní pneumatiky vám nějakou dobu vydrží, ale počítejte s tím, že motokros je náročná disciplína, a pokud se mu věnujete pravidelně, budete je muset měnit i několikrát za sezónu.

Setkáte se s rozdělením do čtyř kategorií:

  • Měkké pneu: vhodné pro bezprašný, blátivý nebo pískový podklad.
  • Středně měkké pneu: nejčastěji využívané pneumatiky na závodech, kde je bezprašná trať.
  • Středně tvrdé pneu: vhodné na prašnější a tvrdé povrchy.
  • Tvrdé pneu: nejvhodnější pro velmi prašný, tvrdý nebo kamenitý povrch.

motocross_jizda_1

zdroj: Pixabay.com

Jaké díly by vám neměly chybět v základní výbavě?

Máte motorku podle svých představ? Tak to vám už jen chybí pár drobností, které využijete při přípravě motorky na trať. Než se vydáte na cestu, je třeba zkontrolovat vzduchový filtr. Jakmile dojde k jeho znečištění, je třeba ho vyprat a napustit speciálním olejem. A proto je nejlepší mít takový filtr do zásoby. Stejně tak je nutné před každým tréninkem promazat řetěz mazivem. A rovněž nezapomeňte doplnit benzín. Pokud tápete, jaké moto oleje používat, rádi vám poradíme.

Přibalte si také nářadí na nastavení páček nebo šroubovák na pérování, které vám přijdou vhod. Není od věci mít s sebou též náhradní duše a páčky, které jsou spotřebním zbožím tohoto sportu. Stojánek na motorku nebo uchycení na vlek je rovněž cenným vybavením.

A pokud si pořídíte batoh, který by pobral veškeré vybavení, budete mít o starost méně.

Bezpečnost nade vše aneb chraňte své zdraví

Na začátku tohoto krásného sportu vás nečeká jenom adrenalinová projížďka terénem, ale také spousta pádů. Jako v každém jiném sportu je proto důležité dodržovat bezpečností zásady, díky kterým můžete předcházet možným zraněním. Každá modřina jednou vybledne, ale je třeba myslet na to, že v motokrosu hrozí mnohem vážnější úrazy, které se mnohdy nedají zcela vyléčit. Neměly by vám tak chybět ochranné prvky, které vás ušetří bolesti.

helma_holkaAlfa a omega povinné bezpečností výbavy je přilba. Vybírejte takovou, která vám nabídne vysokou ochranu, ale zároveň je lehká, komfortní a ideálně disponuje kšiltem, který ochrání vaše oči proti prachu, blátu či štěrku. Především by vám ale helma měla dobře sedět. Pokud váháte, může vám pomoci se rozhodnout náš článek jak vybrat helmu na motorku.

Helmy určené na motokros je ale zpravidla zapotřebí doplnit o brýle. Ty budou ochraňovat váš zrak před nepříznivými vlivy prostředí, a proto byste měli vybírat kvalitní model, který vám zaručí stoprocentní ochranu.

Chrániče jsou kapitola sama pro sebe. Důležité jsou zejména chrániče krční a hrudní páteře, které chrání ploténky páteře před poškozením při prudkých nárazech, ale poskytnou vám ochranu i před odletujícími kameny. Pokud si nechcete zadělat na dlouhodobé problémy, kdy vás budou sužovat bolesti, je vhodné do těchto ochranných prvků investovat. Stejně užitečné jsou i kolenní chrániče, a to z důvodu, že jsou kolena při motokrosu nejvíce namáhána. Zaslouží si tak náležitou péči a ochranu.

Při motokrosu vás čeká těžký terén, který vyžaduje také dobrou a pevnou obuv. Je jasné, že tenisky nejsou úplně to pravé ořechové. Kvalitní motokrosové boty ochrání vaši nohu před zlomeninami drobných kostí, ale také před vyvrknutím kotníku.

Rady pro motokrosové začátečníky

Začátky jsou vždycky složité, a nezáleží na tom, zda začínáte běhat nebo chcete začít s motokrosem. Pravidelný trénink a trpělivost je vždy potřeba. Každý z nás bude ale vděčný za rady od zkušenějších, které vás nasměřují tím správným směrem. A proto vám přinášíme několik základních začátečnicích rad, které vám ušetří nejen spoustu času, ale i bolestivých pohmožděnin.

  • Trénujte. Jak řekl bývalý úspěšný motokrosový závodník Jeff Emig: „Více jezdíš… tím lepší budeš.“
  • Nikdy nepřeceňujte své schopnosti. Trénink je potřeba, ale s mírou. Pokud jste unavení, nemá smysl se přemáhat. Budete dělat na trati více chyb, ale také se snadno zraníte.
  • Dívejte se dopředu a znejte svoji trať. Pohled na přední blatník vám nezajistí přehled o trati. Mějte neustále přehled, pomůže vám to předvídat možné překážky, které vás na trati čekají. Pokud se naučíte trať číst, budete lépe zvládat i neznámé trasy.
  • Netrénujte na motokrosové trati bez dozoru. Nikdy nevíte, co se stane, a navíc ve více lidech je to větší zábava. A mít s sebou zkušenější kolegy se vyplatí, pokud se chcete ve své jízdě zdokonalit.
  • Trénujte starty. Každý podklad je jiný a je super, když si vše vyzkoušíte a nacvičíte.
  • Ovládejte svoji motorku. Víte, jak motorku rychle nakopnout? Nebo jak správně nahustit pneumatiky? A zvládnete drobnější opravy? Je důležité své motorce porozumět a vědět, jak s ní zacházet, aby správně šlapala.
  • Nebraňte rychlejšímu jezdci předjet. Nepřekážejte, nesnažte se vyrovnat silnějšímu soupeři, pokud nechcete ublížit sobě i druhým.
  • Nepodceňujte fyzickou kondici. Jak už jsme říkali, dobrá fyzička je při motokrosu stěžejní.
  • Důkladně se připravte. Chystejte si veškeré vybavení předem, ať nenecháte nic důležitého doma.
  • Buďte sebevědomí. Jestliže si na trati nevěříte, zpochybňujte své schopnosti a dovednosti, neočekávejte, že se vám bude při trénincích dařit a že budete mít výsledky. Rovněž pokud se budete cítit uvolněně, vaše tělo bude lépe reagovat na podněty přicházející z motocyklu.
  • Udržujte svůj motocykl v čistotě. Jak na pravidelnou údržbu motocyklu? Nejde jen o doplnění kapalin, ale také o pořádnou očistu včetně řetězu a pneumatik po každé jízdě. Důkladná péče totiž prodlouží životnost vašeho stroje.